6 kroków do dobrego opisu zbiórki

Porady 20 kwi 2021

Nadszedł ten dzień: podjąłeś decyzję o założeniu zbiórki i chcesz przystąpić do działania. To wspaniały krok! Aby odniosła ona zamierzony sukces, trzeba przygotować ją w odpowiedni, przemyślany sposób. Jak napisać opis zbiórki, która pomoże Tobie – albo komuś z otoczenia – w realizacji marzeń?

Długość tekstu

Optymalna długość opisu Twojej zrzutki powinna mieścić się w granicy 2000-2500 znaków. Oczywiście jeżeli minimalnie poza nią wykroczysz, nie stanie się nic złego, jednak ważne, aby tekst nie był ani zbyt krótki, ani zdecydowanie za długi. W przypadku mniej znanego lub mocno rozbudowanego problemu Twój opis może być nieco bardziej obszerny. Najważniejsze, aby potencjalny odbiorca z łatwością mógł przeczytać go w maksymalnie kilka minut. Sam z pewnością też najczęściej wybierasz średniej długości teksty, których lektura nie zajmuje zbyt dużo czasu. Staraj się o tym pamiętać podczas tworzenia własnego opisu. Czasem mniej znaczy więcej!

Przykuj uwagę tytułem!

Jeśli zastanawiasz się, jak zacząć opis, pomyśl o pasującym tytule – będzie on kluczowym elementem Twojej zbiórki. To głównie od niego zależy, czy odbiorca zatrzyma się na tekście na dłużej, czy raczej wróci do przewijania ekranu, dlatego jego rola jest tak nieoceniona. Aby wzbudzić zainteresowanie potencjalnego Wspierającego, tytuł musi być krótki i zwięzły. Dobrym sposobem na przykucie uwagi jest także odpowiednia gra słów. Pamiętaj, by tytuł był zawsze spersonalizowany pod zbiórkę. Może zawierać bezpośrednie wezwanie do pomocy, ale i pośrednio sugerować problem lub cel, o którym będzie mowa. To od Ciebie zależy, jak dobierzesz słowa – ważne, aby tytuł nie odbiegał od tego, co zawrzesz w dalszej części opisu. Staraj się także unikać pisania wielkimi literami. Zabieg ten, zamiast zachęcić do czytania, działa w sposób całkowicie odwrotny. Taki zapis kojarzy się nam zwykle z krzykiem i nachalnością.

Lead (wstęp) równie ważny

Wstęp, czyli tzw. lead, to kolejny bardzo ważny punkt opisu Twojej zbiórki. Powinien on być stosunkowo krótki i w kilku zdaniach zapowiadać to, o czym odbiorca przeczyta w dalszych częściach tekstu. Jeżeli chcesz, aby Twoja zbiórka wzbudzała zainteresowanie już na tym etapie, pamiętaj o najważniejszych elementach, które musisz w nim zawrzeć. Jednym z nich jest informacja o tym, kto, dlaczego i w jakim celu zbiera fundusze. Wspomnij także o tym, co sprawia, że projekt jest tak wyjątkowy i dlaczego warto się w niego zaangażować. Dobrze jest wykorzystać elementy, które oddziałują na wyobraźnię Wspierającego: liczby, rozpoznawalne miejsca, cechy charakterystyczne, fakty, skala projektu itp. Emocje, które wiążą się z opisywanym problemem, także warto zawrzeć w opisie. Mocno wpływają one na jego postrzeganie. Jeżeli zbierasz fundusze dla kogoś potrzebującego, a wcześniej odbyłeś już z nim rozmowę, dodaj też do opisu ważniejsze fragmenty rozmów, które jeszcze bardziej zwrócą uwagę na problem i cel zbiórki. I najważniejsze: nie bój się bezpośrednio wzywać do pomocy, poprzez takie zwroty jak „Razem możemy…”, „Zmieńmy…”, „Czas ucieka”, „Bez pomocy…/Dzięki…”. Właśnie po to organizujesz swoją zbiórkę, aby zachęcić do okazania wsparcia!

Body – czyli o czym dokładnie mowa...

Następny istotny element zbiórki to już całościowe przedstawienie problemu/celu, krok po kroku. Najlepiej zacząć jego opis od najważniejszego wątku i wraz z kolejnymi linijkami przechodzić do tego najmniej znaczącego. Nie zwlekaj z przejściem do sedna – sam, czytając jakikolwiek tekst, z pewnością też wolisz od razu dowiedzieć się co jest w nim najistotniejsze. Staraj się unikać powtarzania tych samych informacji, nawet ubranych w inne słowa. Zwiększa to jedynie objętość tekstu, a odbiorca właściwie cały czas czyta o tym samym. Bardzo ważne jest również podawanie konkretnych argumentów potwierdzających to, że potrzebująca osoba, której dotyczy zbiórka – lub Ty sam, jeżeli zbierasz fundusze na realizację własnego celu – dobrze wykorzysta zebrane środki. Wspierający zazwyczaj chcą mieć pewność, że ich datki przyczynią się do spełnienia marzenia czy poprawy komfortu życia oraz zostaną spożytkowane w odpowiedni sposób. W swoim opisie możesz zacytować pojedyncze wypowiedzi bohaterów/ambasadorów zbiórki. Zwróć jednak uwagę na to, aby nie było ich zbyt dużo. Zarysuj nie tylko przeszłość i obecną sytuację, ale i to, jak dzięki zbiórce może wyglądać również przyszłość. Pisząc, stosuj śródtytuły i pogrubienia. Aby śródtytuły były naprawdę dobre, muszą być spójne i zachęcające do przeczytania kolejnego akapitu. Pogrubiając treści, zaznaczaj tylko najważniejsze informacje, które mogą mocno trafić do odbiorcy – umiar to podstawa także w tym przypadku. Ostatni akapit opisu Twojej zbiórki może dotyczyć samego organizatora i zawierać nieco więcej informacji na jego temat – jeżeli jest to na przykład fundacja, napisz kilka słów o jej historii, lokalizacji czy misji.

Zakończenie i zachęta do pomagania

W zakończeniu opisu zbiórki powinno znaleźć się zwięzłe podsumowanie wszystkiego, co zostało przez Ciebie napisane we wcześniejszych akapitach. Oprócz tego koniecznie zawrzyj w nim ponowną bezpośrednią zachętę do wparcia. Dołożenie swojej cegiełki do czyjejś zbiórki to dla Wspierających zwykle duża radość i satysfakcja. Nie ma więc potrzeby bać się prosić ich o wsparcie. Zakończenie powinno być też jak najbardziej spójne z tytułem zbiórki lub/i leadem, aby wszystkie treści ze sobą współgrały.

Zdjęcia i filmy z nawiązaniem do tekstu

Dobry opis zbiórki to nie tylko sam tekst, ale i odpowiednio dobrane zdjęcia czy nagrania wideo. Przeplataj treści fotografiami – mogą to być ujęcia z bohaterami zbiórki, ukazujące ich emocje, mogą także przedstawiać miejsce, na którego remont chcesz zebrać środki. Jeżeli pokażą skalę problemu, odbiorca jeszcze łatwiej będzie w stanie go zrozumieć. Warto także zamieścić w opisie zdjęcia z efektami dotychczasowych działań, które dodatkowo zmotywują do wsparcia. Ważne, aby multimedia dotyczyły bezpośrednio opisywanego problemu i nawiązywały do akapitu nad lub pod fotografią. Jeżeli chcesz, umieść w opisie również film – najlepiej trwający maksymalnie 2-3 minuty – który krótko przedstawia to, czego dotyczy zbiórka. Tego typu elementy oddziałują na wyobraźnię lepiej niż sam tekst, dlatego warto wpleść je między zdania.

Szczerość podstawą każdej zbiórki

O czym jeszcze warto pamiętać podczas tworzenia opisu zbiórki? Najważniejsza jest stuprocentowa uczciwość i takie przedstawienie celu, aby odbiorca był pewny, że pomaga w słusznej sprawie. Pisząc, bądź autentyczny, opisuj problem takim, jaki jest naprawdę i wzywaj do pomocy w sposób delikatny. Widząc bijącą od tekstu szczerość oraz proste słowa, bez zbędnych zwrotów przekłamujących rzeczywistość, czytelnik podchodzi do zbiórki ufnie i ma pewność, że nie zostanie w żaden sposób oszukany czy wykorzystany. Ważne, aby właśnie tak odbierana była każda zbiórka, aby nie budziła podejrzeń, lecz czyste pragnienie niesienia pomocy prosto z serca. A dobrych serc wokół nas naprawdę nie brakuje!

Jeżeli próbowałeś utworzyć swoją zbiórkę od tygodni, ale wciąż zastanawiałeś się, jak zacząć opis, aby był prawidłowo skonstruowany – masz odpowiedź! Teraz pozostaje już tylko zebrać w całość myśli, które zrodziły się w Twojej głowie, przelać je na papier (a właściwie… na komputer) i obserwować, jak zbiórka pracuje na Twój cel. Do dzieła – akcja „Spełnianie marzeń”: czas start!

Tagi

Zorganizuj zbiórkę na