9 sposobów na jesienno-zimowy brak energii

Porady 14 gru 2021

Okres jesienno-zimowy to dla wielu z nas czas, w którym brakuje energii i chęci do działania. Istnieją jednak skuteczne metody, aby radzić sobie z tym uczuciem. Sprawdź, co zrobić, aby przeżyć jesień i zimę z wigorem!

Odpowiednia ilość i jakość snu

Podstawą – nie tylko w okresie jesienno-zimowym – jest odpowiednia ilość snu. Bez niej energii do działania jest zdecydowanie za mało. W dzisiejszych czasach często zaniedbujemy sen na rzecz innych zajęć. Nasz organizm nie regeneruje się wówczas tak, jak powinien. Jesienią i zimą brak snu daje się we znaki znacznie mocniej – dzień kończy się o godzinie 16, a my jesteśmy wtedy jeszcze bardziej senni. Bardzo ważne jest więc przesypianie w nocy minimum siedmiu godzin. Wówczas popołudniowych drzemek jest coraz mniej, a energii – znacznie więcej. Oprócz odpowiedniej ilości snu, istotna jest również jego jakość. O tę możemy zadbać, wdrażając do wieczornej rutyny kilka zmian. Co najmniej godzinę przed snem warto odłożyć telefon, np. na rzecz książki. Dobrze jest pamiętać również o przewietrzeniu sypialni i lekkiej kolacji. Te niewielkie zmiany mogą mieć ogromny wpływ na ilość naszej energii następnego dnia!

śpiący mężczyzna

Nowe doświadczenia

Jesień i zimę często traktujemy jako okres przejściowy przed cieplejszą częścią roku. Można jednak podejść do tych pór roku w inny sposób i również się nimi cieszyć, nie tracąc energii do działania. Weekendowe wypady na narty czy jesienne górskie wycieczki mogą mieć znaczący wpływ na nasze samopoczucie. To idealny sposób na przysłowiowe „ładowanie baterii”, kiedy czujemy się przemęczeni. Jeśli nigdy nie próbowaliśmy jazdy na snowboardzie, może to właśnie odpowiedni czas? Dzięki takim działaniom, nie pozwolimy sobie na znużenie i jesienno-zimowy brak energii! A jeżeli od lat marzy się nam ekstremalny zimowy wypad, na który nie pozwalają nam fundusze, na to również są sposoby. Jednym z nich jest założenie internetowej zbiórki. Z pewnością wielu ludzi o podobnych zainteresowaniach zechce wesprzeć nas w naszym celu!

Wartościowe posiłki

Aby cieszyć się dobrą energią przez całą chłodną połowę roku, warto zwrócić uwagę na to, co kładziemy na talerzu. Jeśli nie jemy wartościowych, odżywczych posiłków, nasz organizm nie ma skąd brać siły do działania. Kakao z piankami czy gorąca szarlotka w zimie smakują najlepiej, jednak oprócz nich nie należy zapominać o źródłach witamin i minerałów. Ciężkie, tłuste potrawy, które jadamy w zimowych miesiącach, również powodują senność i ociężałość. Po takim posiłku marzymy już jedynie o drzemce pod kocem. Jedząc w ten sposób przez całą zimę, jesteśmy pozbawieni energii niemal bez przerwy. Zbilansowana, zdrowa dieta to zatem podstawa! Bardzo ważne jest również odpowiednie nawodnienie organizmu – wbrew pozorom, nie tylko podczas letnich upałów.

kobieta jedząca zdrowe jedzenie

Witamina D3

Powodem braku energii w jesiennych i zimowych miesiącach jest również zbyt mała ilość witaminy D3. Na zewnątrz częściej jest pochmurno przez co nie dostarczamy jej już do organizmu ze słońca. Brak promieni słonecznych powoduje z kolei wzrost melatoniny. Jest to hormon, który wpływa na naszą senność. Dlatego właśnie suplementację witaminy D3 powinniśmy zacząć już we wrześniu i kontynuować ją do kwietnia. Wybierając preparat, warto zwrócić uwagę na to, czy jest on lekiem, czy suplementem diety. Jeśli nie przepadamy za kapsułkami, witaminę tę znajdziemy również w formie kropli. Dzięki tej cennej witaminie z czasem pożegnamy uczucie ciągłego zmęczenia. Zaczniemy czerpać z życia garściami – nawet jesienią!

Nowe ciekawe zajęcie na zimę

Jesienią i zimą zazwyczaj spędzamy w domu znacznie więcej czasu, niż w pozostałych porach roku. Z powodu niskich temperatur i gorszej pogody, nie możemy realizować niektórych pasji. Spędzamy więc przed telewizorem niemal kilka miesięcy, a dni przeciekają nam przez palce. Przez to my sami zniechęcamy się do tego okresu i tracimy energię do działania. A gdyby tak znaleźć sobie zajęcie adekwatne do pory roku? Może to być szydełkowanie, haftowanie, rysunek czy kurs języka. Wszystkie te rzeczy można robić bez wychodzenia spod ciepłego koca – to dodatkowy plus! Nawet jeśli nie wymagają one wyjścia z domu, mogą dodać nam energii. Mamy bowiem motywację do działania – np. skończenie kolejnego swetra czy ukończenie danego kursu! Rezygnując z biernego leżenia przed telewizorem możemy sprawić, że okres-jesienno-zimowy będzie naprawdę ciekawy.

mężczyzna niosący narty

Odstresowanie

Żyjemy w czasach ciągłego biegu, nadmiaru obowiązków i presji czasu. Przez to bardzo często naszym codziennym towarzyszem staje się permanentny stres. To prawdziwy wróg naszej energii do życia. Warto pamiętać, że stres wpływa zarówno na samopoczucie psychiczne, jak i fizyczne. Bardzo ważne jest więc umiejętne radzenie sobie z nim. Już chwila dla siebie każdego dnia może wiele zdziałać. Odpoczywając, zapominamy o wszystkich zmartwieniach i obowiązkach. Stres ulatuje z nas choć na moment, a nasze ciało się rozluźnia. W okresie jesienno-zimowym szczególnie warto pamiętać o relaksie. Niski poziom stresu wpływa nie tylko na większy poziom energii, ale i na naszą odporność!

Codzienna dawka ruchu

Jesienią i zimą bardzo często zmniejszamy ilość codziennego ruchu. To z kolei wiąże się z niedotlenieniem organizmu. Zdarza się, że ograniczamy się wyłącznie do wyjścia do pracy, sklepu czy lekarza. Popołudniu natomiast siadamy na kanapie i do końca dnia oglądamy ulubione seriale. Jak wspomnieliśmy wcześniej, taki tryb życia automatycznie zmniejsza naszą energię. Jej brak zniechęca nas z kolei do aktywności fizycznej. Wbrew pozorom, każdy ruch podnosi poziom tej energii! Nie musimy od razu ciężko trenować – wystarczy codzienny spacer na świeżym powietrzu, krótki jogging czy kilkanaście minut ćwiczeń w domu. Jeśli tradycyjne ćwiczenia nie są dla nas, może warto rozważyć taniec? To forma ruchu, która jednocześnie sprawia wiele radości. Uprawianie sportu w okresie jesienno-zimowym pozwala nam przeżyć go znacznie łatwiej i przyjemniej!

Żeń-szeń

Nie od dziś wiadomo, że żeń-szeń dodaje siły i energii. Jest to jedno z najbardziej znanych na świecie ziół. Do zwiększania wytrzymałości wykorzystuje się go niemal od tysięcy lat. Jeżeli uczucie ciągłego zmęczenia stało się jesienią naszą codziennością, bez wahania sięgnijmy po żeń-szeń w kapsułkach! Co istotne, ten wyjątkowy ziołowy preparat obniża poziom znużenia, pobudzając nas w bardzo delikatny sposób. Pomaga on także podtrzymywać sprawność umysłową oraz fizyczną i wpływa na koncentrację. Żeń-szeń można przyjmować zarówno w formie naturalnego korzenia, jak również jako kapsułki. W połączeniu z innymi cennymi lekami, np. witaminą D3, B czy magnezem, może on przynieść doskonałe efekty.

spożywanie suplementów

Magnez

Uczucie ciągłego zmęczenia może być również oznaką niskiego poziomu magnezu. Bierze on udział m.in. w procesach dostarczania energii do komórek i ma wpływ na funkcjonowanie mózgu. W okresie jesienno-zimowym często odżywiamy się mniej wartościowo niż latem. Nasz organizm może więc nie otrzymywać jego odpowiedniej ilości. Jeżeli więc brak energii dokucza nam coraz bardziej, warto sprawdzić, jakich witamin i minerałów nam brakuje. Należy zwrócić uwagę na to, aby przyjmowany przez nas magnez nie był suplementem, lecz lekiem. Możemy dostarczać do organizmu również z pożywienia – np. jedząc ryby, produkty pełnoziarniste czy orzechy.

Okres jesienno-zimowy może być naprawdę bogaty w doświadczenia i przeżycia. Należy jednak odpowiednio o siebie zadbać, jeśli widzimy, że znużenie i brak energii przejmują nad nami kontrolę. Sen, zdrowe odżywianie, nowe zajęcia czy ekstremalne sporty to doskonałe sposoby. A jeśli zbiórki mogą dodatkowo pomóc nam w poprawie samopoczucia – nie bójmy się ich zakładać!

Tagi

Zorganizuj zbiórkę na