Jak chronić zdrowie psychiczne w dobie pandemii?

Porady 10 lut 2022

Epidemia COVID-19 spadła na ludzkość znienacka, całkowicie dezorganizując świat, który do tej pory znaliśmy. Poza groźbą choroby i strasznej śmierci pojawiło się widmo katastrofy gospodarczej, bankructwa, szalone wzrosty cen i niepewność. To wszystko stanowi ogromne obciążenie dla naszego zdrowia psychicznego. Co zrobić, by nasza psychika nie ucierpiała na tej sytuacji i aby wyjść z tego zdrowym i silnym?

Świadomość

Najważniejsze to zdawać sobie sprawę, że nasza psychika jest tak samo podatna na choroby i urazy jak nasze ciało. Jakże często coś, co osoba postronna oceniłaby jako drobiazg, wywiera wpływ na całe nasze życie. Czyjaś podła uwaga potrafi zostać na stałe w naszej pamięci i do końca życia determinować nasze postrzeganie siebie. Podobnie jak zwykłe potknięcie się na chodniku, może zakończyć się poważnym urazem, który będziemy odczuwać już zawsze. Kiedy popatrzymy na to w ten sposób, sięgniecie po profesjonalną pomoc, gdy nasza psychika ma się kiepsko, jest równie oczywiste jak pójście do lekarza gdy złamiemy rękę. Normalizowanie problemów psychicznych jest ogromnie ważne, bo wieloletnia stygmatyzacja osób zmagających się z nimi, doprowadziła do nieprawdopodobnych nieszczęść. Ludzie nie umiejący poradzić sobie z tym sami, popadają w nałogi i krzywdzą najbliższych. Powielają schematy, które ich samych straumatyzowały i robią to samo swoim dzieciom. Zdrowie psychiczne wymaga tego, aby o nie dbać. Wymaga czasem również profesjonalnej terapii. Decydując się na terapię nie ukrywajmy tego, bo to nie jest powód do wstydu, podobnie jak nie jest nim wizyta u dentysty czy kardiologa. Otwartość w tym temacie może pomóc innym i ośmielić ich, tak by sami zdecydowali się zadbać o swoje zdrowie psychiczne.

rozmowa dwóch kobiet

Pierwszy krok

Aby zacząć terapię musimy poszukać specjalisty i umówić się na wizytę. Terapię można odbywać w ramach NFZ – ustawa o ochronie zdrowia psychicznego gwarantuje obywatelom darmowy dostęp do pomocy psychologicznej. Z terapią jest jednak tak, że trzeba trafić na odpowiedniego dla siebie terapeutę, żeby miała szansę powodzenia. Będzie to człowiek, któremu będziemy zwierzać się z najintymniejszych przeżyć i uczuć, wiec musimy czuć, że mu ufamy. Jeśli czujemy, że to się nie sprawdza, nie czujemy się komfortowo z naszym terapeutą i po kilku spotkaniach czujemy się gorzej a nie lepiej – warto zastanowić się nad zmianą. Zdecydowanie więcej specjalistów przyjmuje prywatnie i jeśli rozważymy taką opcję możemy często znacznie lepiej dopasować terapię do siebie. Warto przed podjęciem decyzji zorientować się w nurtach psychoterapeutycznych i wybrać najlepszy dla siebie. Prywatna terapia to dość duży koszt, wahający się od 100 do kilkuset złotych za godzinę terapii. Zwykle ustala się minimum jedno spotkanie w tygodniu, więc robi się z tego znaczna kwota. Jeśli nasz domowy budżet nie przyjmie takiego wydatku, warto rozważyć założenie internetowej zbiórki pieniędzy. Nawet kilkaset złotych zebranych w ten sposób, nawet jeśli nie pokryje całej terapii, da nam motywację i pomoże przejść przez pierwszy, najtrudniejszy czas. Pierwsza wizyta u psychoterapeuty bywa ogromnie bolesna i stresująca. Przedstawiając swój problem musimy, często po raz pierwszy w życiu, naprawdę otworzyć się i pokazać prawdziwych siebie. To jednak początek procesu zdrowienia i korzyści jakie daje, wielokrotnie przewyższają koszty.

Alternatywy

Nie tylko klasyczna psychoterapia, może pomóc podratować naszą duszę. Terapia może odbywać się na wiele różnych sposobów i każdy znajdzie coś dla siebie. Coraz większą popularność w Polsce zyskują terapie grupowe. To ogromnie wspierająca forma leczenia w gronie osób borykających się z podobnymi problemami. Niekoniecznie musi to być związane z poważnym problemem jak  uzależnienia. Może to być po prostu spotkanie w grupie osób, polegające na wzajemnym wysłuchaniu, wspieraniu i dawaniu sobie siły. Powstają na przykład tak zwane „kręgi” dla kobiet i mężczyzn, na których porusza się kwestie związane z problemami przeżywanymi inaczej przez każdą płeć. Psychoterapia może odbywać się grupowo w pięknej scenerii, podczas wyjazdu terapeutycznego w góry czy na morskie plaże. Dla wielu osób medytacja i joga są formą terapii i pomagają im one odzyskać spokój i wewnętrzny ład. Możemy skorzystać z różnego rodzaju terapii dostępnych online. Czasem nawet komercyjny, niespersonalizowany kurs asertywności i wiary w siebie potrafi uruchomić w nas chęć zmiany na lepsze i uświadomić pewne rzeczy. Warto sięgać do książek i poradników, które, jeśli dobrze dobrane potrafią odmienić życie.

terapia grupowa

Codzienna troska

W sytuacjach pogorszenia stanu psychicznego bezwzględnie trzeba sięgać po pomoc profesjonalistów. Możemy również wychwycić je odpowiednio wcześnie, by im zaradzić. Codzienna higiena naszej psychiki, może pomóc nam utrzymać dobrą formę również w trudnym czasie pandemicznym. Podstawą jest oczywiście dbanie o odpowiedni wypoczynek psychiczny, dobry sen i zdrową dietę. Rodzice małych dzieci w tym momencie przewracają oczami, bo to nie są rzeczy które można przy dzieciach osiągnąć regularnie. W takich sytuacjach trzeba nieco obniżyć standardy, bo organizacja organizacją, ale pewnych rzeczy nie sposób przeskoczyć. W takim przypadku konieczne jest zapewnienie sobie jakiejś odskoczni, którą można chociaż na krótki czas oderwać się od stresów. Może to być wieczorne leżenie na kanapie z serialem i paczką chipsów. Może to być jakieś hobby, lub po prostu wyjście z przyjaciółmi. Jeśli kwestia małych dzieci nas nie dotyczy i jesteśmy jedynymi dysponentami naszego wolnego czasu, również warto sprawę dobrze przemyśleć. Organizm instynktownie wybiera sobie dobrą dla nas formę kompensacji stresu, ale trzeba to czasem racjonalnie przemyśleć. Jeśli najlepiej odpoczywamy leżąc na kanapie – jest to ok, ale trzeba znać umiar. Warto cześć czasu na odpoczynek wykorzystać aktywnie, przejść się na spacer, rozważyć uprawianie jakiegoś sportu. Kondycja fizyczna przekłada się bezpośrednio na nasze zdrowie psychiczne i włączenie do swojego życia odrobiny ruchu potrafi zdziałać cuda.

W czasie pandemii bardzo mocno odczuliśmy ograniczenia w kontaktach międzyludzkich. Dodatkowo ten smutek i niepokój podsycały media, pokazując straszne statystyki i prognozy. Dziś po przeszło dwóch latach, sytuacja zaczęła się nieco normować, ale nadal jesteśmy przytłoczeni tym, co nas otacza. W zniwelowaniu tego niepokoju może pomóc odpowiednia troska o nasze zdrowie psychiczne. Codzienna dbałość o relaks i ograniczanie stresów może jednak nie wystarczyć. W takiej sytuacji warto skonsultować się ze specjalistą i jeśli to konieczne – rozpocząć terapię. Jeśli nasze finanse nie pozwalają nam na takie wydatki, możemy założyć internetową zbiórkę pieniędzy i w szybkim czasie uzbierać kwotę, która nas w tym odciąży. Warto szukać pomocy, bo zdrowie psychiczne jest nie mniej ważne niż zdrowie fizyczne i w równym stopniu wymaga zaopiekowania.

Tagi

Zorganizuj zbiórkę na