Jak wrócić do aktywności fizycznej po przerwie?

Porady 29 lip 2021

Dla niektórych z nas, powrót do sportu po dłuższej przerwie może się wydawać czymś niezwykle trudnym. Czasem wystarczy jednak zaledwie kilka dni, aby na nowo czerpać radość z ulubionej aktywności fizycznej – a jest ona bardzo ważna, jeżeli chcemy dbać o swoje zdrowie. Jak wrócić do ruchu po przerwie, aby wciąż sprawiał nam on przyjemność?

Nie rezygnujmy z planu

Jedną z bardzo ważnych kwestii w trakcie powrotu do aktywności, jest samodyscyplina. Możemy marzyć o powrocie do formy sprzed lat, lecz bez wytrwałości i odpowiedniej motywacji, nie będziemy w stanie osiągnąć celu. Samodyscyplina pomaga przetrwać chwile słabości – a te zdarzają się w sporcie często, zwłaszcza na samym początku drogi. Sami decydujemy, czy naprawdę chcemy trzymać się obranego planu treningowego – nie zrobi tego za nas nikt inny. Wracając do treningów po miesiącach lub latach przerwy, na początku jesteśmy bardzo zmotywowani, a po kilku dniach lub tygodniach zapał maleje i pojawiają się wymówki. To czas, w którym trzeba przypomnieć sobie samemu, dlaczego właściwie zdecydowaliśmy się wrócić do ruchu. Czasami rozpoczęcie treningu jest trudne, jednak zazwyczaj po jego zakończeniu jesteśmy wdzięczni, że się nie poddaliśmy. Jeśli dopasowaliśmy do siebie swój plan treningowy, trzymajmy się więc założeń – bez samodyscypliny nigdy nie wrócimy do ruchu na dobre. A przecież to jeden z najważniejszych kroków do dbania o zdrowie!

Jeżeli naszym marzeniem od dawna jest spróbowanie jakiegoś sportu ekstremalnego lub powrót do regularnych treningów, które są dla nas zbyt kosztowne, warto założyć zbiórkę internetową. Kategoria Sport widnieje na niemal każdym portalu crowdfundingowym – codziennie wielu ludzi walczy tam o swoje marzenia. To szansa na rozwój i nowe sportowe wyzwania!

Małymi krokami  do przodu – czyli realny cel!

Decydując się na powrót do aktywności fizycznej, często chcielibyśmy od razu wykonywać ćwiczenia dla zaawansowanych. Musimy jednak pamiętać o tym, że mieliśmy od niej przerwę – niezależnie od tego, jak długo trwała. To bardzo ważne, aby podczas ustalania swojego treningowego celu, brać pod uwagę miniony czas bez sportu i mierzyć siły na zamiary. W przeciwnym razie postawimy przed sobą zbyt duże wyzwanie, które po kilku dniach jedynie zniechęci nas do ruchu, a nawet doprowadzi do kontuzji. Przypomnijmy sobie, jakie wyniki osiągaliśmy przed przerwą i obierzmy nieco łatwiejszy cel, niż wówczas. Dzięki temu nasza ochota na sport oraz wewnętrza motywacja będą coraz większe – z treningu na trening kondycja i możliwości będą rosły, a my będziemy mogli stawiać przed sobą kolejne wyzwania. Wracając do regularnego ruchu, na początku lepiej postawić na lekkie ćwiczenia – krótki marszobieg o mniejszym dystansie, kilka spokojnych długości na basenie, ciężary lżejsze niż dawniej. Na intensywne, zaawansowane treningi przyjdzie jeszcze czas. Po przerwie trzeba na nowo wpaść w sportowy rytm – drobnymi, wolniejszymi krokami! W ten sposób nie zaszkodzimy sobie i nie zrazimy się do ponownej regularnej aktywności.

biegaczki na torze

Traktujmy sport jako inwestycję w zdrowie

Często zdarza się, że zaangażowani w intensywne treningi, zaczynamy traktować sport jedynie jako drogę do uzyskania wymarzonej sylwetki. Zapominamy wówczas o tym, jaki ma on wpływ na nasze zdrowie. Na dbanie o siebie składa się wiele rzeczy – odpowiednia ilość snu, zasady zdrowego odżywiania, regeneracja i właśnie regularna aktywność fizyczna. Nie traktujmy jej jedynie jako okazji do wyrobienia dużych mięśni czy płaskiego brzucha, lecz spójrzmy na nią jako na krok do dobrego zdrowia. Czasem, widząc, że sport nie przynosi przez jakiś czas zamierzonego efektu wizualnego, zniechęcamy się i przestajemy ćwiczyć, skoro „i tak nic się nie zmienia”. Tymczasem zmienia się bardzo dużo – poprawia się praca naszego serca, kondycja i nasze samopoczucie, zwiększa się odporność, zmniejsza się napięcie i stres… Brzmi dobrze, prawda? Dlatego powinniśmy traktować ruch jako inwestycję w nasze zdrowie i dbać o regularny ruch właśnie po to, żeby było ono jak najlepsze – nie tylko dla wymarzonej „formy”.

Pamiętajmy o regeneracji

Wracając do aktywności fizycznej, powinniśmy pamiętać o jednej bardzo istotnej kwestii – regeneracji. To wspaniale, jeśli zmotywowani każdego dnia stajemy na macie czy wyruszamy na bieg po okolicy, jednak nie możemy zapominać, że zbyt duża częstotliwość treningów również może być szkodliwa. Nasz organizm i mięśnie potrzebują dnia lub dwóch na regenerację i odpoczynek. Taka przerwa wcale nie zepsuje efektów naszych ćwiczeń – wręcz przeciwnie! Musimy mieć siłę do pokonywania kolejnych dystansów czy podnoszenia coraz większych ciężarów, a zmęczone ciało nie będzie w stanie tego robić. Poświęćmy co najmniej jeden dzień pomiędzy treningami na całkowity odpoczynek od bardziej intensywnego ruchu. Z powodzeniem możemy jednak wybrać się wtedy na spacer czy spokojnie popływać. Bez wątpienia następny trening okaże się znacznie bardziej efektywny i przyniesie nam więcej radości, niż gdybyśmy wykonywali go szósty dzień z rzędu. Regeneracja to kolejna odpowiedź na pytanie, jak dbać o zdrowie. Nasze ciało z pewnością nam za nią podziękuje i odpłaci się większą ilością energii!

Znajdźmy kompana do wspólnych treningów

Decydując się na powrót do sportu, dobrze jest zaproponować komuś wspólne treningi. Ćwiczenie z drugą osobą sprawia, że jesteśmy dużo bardziej zmotywowani. Kiedy nie mamy ochoty na ćwiczenia, jest ktoś, kto zachęci nas do wyjścia z domu i wspólnego ruchu – a taka zachęta działa jeszcze lepiej, niż inspirujące zdjęcia wymarzonych sylwetek znalezione w Internecie! W towarzystwie ćwiczy się znacznie łatwiej i przyjemniej – można motywować się nawzajem i cieszyć z wzajemnych sukcesów. Druga osoba może także udzielić nam przydatnych wskazówek, które sprawią, że ćwiczenia będą jeszcze bardziej efektywne i łatwiejsze do wykonania. Uprawianie sportu we dwójkę lub w grupie to także świetna forma spędzania razem czasu i okazja do nawiązania znajomości na lata.

chłopak i dziewczyna na silownii

Nie porównujmy się z innymi

Nierzadko zdarza się, że wracając do ćwiczeń po dłuższej przerwie, zaczynamy porównywać się z innymi. To najgorsze, co możemy zrobić. Każdy z nas ma inne predyspozycje i nie powinniśmy kierować się tym, że skoro osobie trenującej obok udało się podnieść dany ciężar, sami również sobie z nim poradzimy. Nie wiemy, jak długo dana osoba trenuje, jaki ma cel, czy chce zejść z wagi, czy może przygotowuje się do zawodów siłowych. Ćwicząc, zawsze powinniśmy brać pod uwagę wyłącznie swoje osobiste możliwości i swój własny cel. Nie zniechęcajmy się, jeżeli coś nam nie wychodzi – za jakiś czas możemy bez trudu biegać większe dystanse, potrzeba tylko odrobiny wytrwałości. Porównywanie się z innymi nigdy nie wychodzi na dobre. Zniechęca nas do dalszej pracy, może nawet sprawić, że wpadniemy w kompleksy lub nadwyrężymy mięśnie. A przecież nie o to chodzi w aktywności fizycznej! Ma ona sprawiać nam radość, a przykład od innych powinniśmy brać wyłącznie w kwestii dyscypliny i motywacji. Obserwujmy siebie i ćwiczmy w taki sposób, aby czuć się jak najlepiej.

Zwróćmy uwagę na dietę

Jeżeli zastanawiamy się, jak dbać o zdrowie kompleksowo, zrzucając przy tym zbędne kilogramy, oprócz ruchu powinniśmy zwracać uwagę również na to, co jemy. Zasady zdrowego odżywania mówią o odpowiedniej ilości warzyw i owoców w diecie, konkretnej liczbie posiłków w ciągu dnia czy niezbędnych składnikach odżywczych. Jedzmy dobrej jakości produkty, bogate w białko i zdrowe tłuszcze, makro- i mikroskładniki oraz witaminy.  Każdego dnia powinniśmy także pić konkretną ilość wody, co najmniej 1,5-2 litry, w zależności od aktywności czy wagi ciała. Nawodnienie jest bardzo ważne, zwłaszcza, jeżeli planujemy regularnie ćwiczyć – wówczas ilość tych płynów powinna być jeszcze większa, niż w dniach odpoczynku. Dobra dieta w połączeniu z regularnym uprawianiem sportu to klucz to zdrowego życia.

Powrót do aktywności fizycznej to bardzo dobry krok, za który z pewnością będziemy wdzięczni sami sobie. Cieszmy się sportem i stawiajmy przed sobą kolejne wyzwania, a nasze zdrowie i samopoczucie nam za to podziękuje. A kiedy na sportowe cele brakuje funduszy, bez wahania organizujmy zbiórki i walczmy o to, o czym marzymy. Do biegu, gotowi… start!

Tagi

Zorganizuj zbiórkę na