Jak zwiększyć zaufanie odbiorców względem swojej zbiórki?

Porady 21 wrz 2021

Zakładając zbiórkę pieniędzy w sieci, musisz brać pod uwagę to, że część odbiorców może być nastawiona do niej z pewną nieufnością. Wynika to głównie z osobistych doświadczeń tych osób. Jeśli ktoś wcześniej został oszukany, będzie odbierał tego typu inicjatywy niechętnie. Ktoś inny po prostu uzna, że treść zawarta w opisie sugeruje próbę wyłudzenia. Co zrobić, aby odbiorcy mogli zaufać Twojej zbiórce, bez wątpliwości i obaw?

Przedstaw się!

Jeśli chciałbyś, aby odbiorcy mieli do Ciebie zaufanie i angażowali się w organizowaną przez Ciebie akcję – ujawnij się. W ten sposób pokażesz im swoją autentyczność. Osoba, która prowadzi zbiórkę, jest przecież w całym procesie wyjątkowo ważna! Potencjalni Wspierający chcą wiedzieć, komu dokładnie pomagają. Dzięki temu zyskują poczucie, że za zbiórką stoi autentyczny człowiek o dobrych intencjach i że nie zostaną oszukani. Zdarza się, że ktoś zakłada fałszywe konto na Facebooku i wyłudza pieniądze. Niestety na portalach zbiórkowych też pojawiają się tego typu osoby. Dzięki weryfikacji stosowanej w takich serwisach są oni na szczęści dokładnie sprawdzani. Mimo to nie dziwi fakt, że społeczeństwu często brakuje zaufania. Wasza komunikacja stanie się znacznie lepsza – swobodna i pełna szczerości, jeśli pokażesz odbiorcom siebie. Ponadto, będą oni wówczas wiedzieć, że mogą z Tobą porozmawiać, zadać pytania i rozwiać wątpliwości poprzez osobisty kontakt. Świetnym sposobem na ujawnienie się i przedstawienie się obserwującym, jest poprowadzenie live’a na Facebooku bądź Instagramie. Możesz również opublikować filmik bądź wpis, w którym opowiesz o tym, co skłoniło Cię do założenia zbiórki. Jeśli pozwolisz poznać się potencjalnym Wspierającym, mogą się między Wami nawiązać interesujące rozmowy, na przykład na temat organizacji zbiórki w Internecie, powodów, Twoich odczuć… Pokazując samego siebie osobom zaciekawionym akcją, nie tylko zwiększasz ich zaufanie względem Twojej osoby, ale i sprawiasz, że Wasza relacja jest lepsza. Ona z kolei może prowadzić do jeszcze większej liczby darowizn.

uśmiechnięta kobieta

Bądź gotów przedstawić dokumentację

Tworząc zbiórkę funduszy na kosztowne leczenie lub rehabilitację, dołącz do opisu odpowiednie załączniki z dokumentacją medyczną choroby. Jeśli wolisz zrezygnować z publikowania wyników na stronie, licz się z tym, że ktoś może poprosić Cię o ich przedstawienie. Wówczas powinieneś być gotowy, aby pokazać potencjalnemu Darczyńcy stosowną dokumentację. Potwierdzi ona autentyczność Twojej zbiórki. Odbiorca będzie miał pewność, że przekazuje fundusze na słuszny cel, który nie jest przez nikogo sztucznie stworzony. Przed uruchomieniem zbiórki warto więc zgromadzić dokumentację w jednym miejscu, by mieć do niej zawsze łatwy dostęp. Ponadto, w opisie zbiórki dobrze jest umieścić autentyczne fotografie – ujęcia ludzi, których zbiórka dotyczy, miejsca, które wymaga remontu czy pupila czekającego na zabieg. Prawdziwe zdjęcia znacznie zwiększą zaufanie względem Twojej inicjatywy.

Udowodnij autentyczność portalu

Duża część odbiorców zbiórek internetowych obawia się, że może zostać w jakiś sposób oszukana. To wynik osobistych doświadczeń – jeśli komuś taka sytuacja zdarzyła się wcześniej na jednym z pozornie autentycznych portali, może on nie chcieć ryzykować po raz kolejny. Dlatego właśnie już na początkowym etapie prowadzenia zbiórki powinieneś potwierdzić wiarygodność i autentyczność serwisu crowdfundingowego, z którego korzystasz. Jeśli jest to sprawdzone źródło, Ty sam możesz być spokojny o swoje dane, a Darczyńcy mogą mieć pewność, że środki trafią w odpowiednie ręce. Oficjalne portale zbiórkowe zawsze dbają o standardy bezpieczeństwa i chronią wszelkie dane. Jasno informują, gdzie zgłosić próbę wyłudzenia pieniędzy oraz stosują dogłębną weryfikację organizatorów. Publikując w social mediach pierwsze informacje o zbiórce, postaraj się zapewnić odbiorców o tym, że serwis, na którym uruchamiasz akcję, jest sprawdzony. Wspierający mogą także śmiało skontaktować się z właścicielami strony, aby zadać im kilka pytań i potwierdzić ich wiarygodność.

Pozostań w kontakcie z odbiorcami

Jeśli chcesz zyskać zaufanie odbiorców względem swojej zbiórki, powinieneś dbać o stały kontakt z nimi. Angażując się w rozmowę z „followersami” sprawiasz, że ich sympatia wobec Ciebie znacznie wzrasta. Wraz z nią wzrasta również chęć okazania pomocy. Twórz mówione Stories na Instagramie czy Facebooku i organizuj live’y, podczas których będziesz mógł spotkać się z potencjalnymi Darczyńcami „na żywo”. Wzmocnienie relacji twórca-obserwujący owocuje większym zaufaniem. Angażuj swoich odbiorców w rozmowę, pisząc posty, kieruj swoje słowa bezpośrednio do nich i zadawaj im ciekawe pytania. W sekcji komentarzy może wywiązać się ciekawa dyskusja. Stały kontakt z obserwatorami zbiórkowych profili ukaże Twoje emocje. Będziesz mógł na bieżąco dziękować za przekazane już wpłaty.

kobiety pracujące przy komputerze

Nie przekłamuj rzeczywistości

Tworząc opis swojej zbiórki, pamiętaj o tym, by każdy, nawet najmniejszy szczegół był w stu procentach prawdziwy. Przedstaw jej cel w taki sposób, aby potencjalny Darczyńca był pewien, że wspiera Cię w słusznej sprawie. Problem opisz dokładnie takim, jaki jest i nie używaj zwrotów, które przekłamywałyby rzeczywistość. Czytając szczere i proste słowa, obserwujący zyska potwierdzenie, że nie zostanie oszukany i podejdzie do zbiórki z ufnością. Tego typu inicjatywy powinny wzbudzać jedynie pragnienie niesienia pomocy, nie podejrzenia czy niechęć. Jeśli ktoś z odbiorców będzie miał obawy, spokojnie z nim porozmawiaj. Daj znać, gdzie zgłosić próbę wyłudzenia pieniędzy i ze spokojem opowiedz o swoim celu/problemie. Decyzja o pomocy będzie należała już tylko do niego, jednak Twoja szczerość na pewno zapunktuje.

Jeżeli zaangażujesz się w promowanie swojej zbiórki, a od Twoich słów będzie biła prawdziwa szczerość, z pewnością przykujesz uwagę dużej liczby Wspierających. Już na początku przekonaj ich, że masz dobre intencje, a kiedy zbudujesz z odbiorcami głębszą relację, zbiórka na pewno będzie się rozwijać!

Tagi

Zorganizuj zbiórkę na