Pomóż swojemu zwierzakowi. Przewodnik zbierania funduszy dla zwierząt.

Porady 1 mar 2021

Ubezpieczenie dla zwierząt jest nadal bardzo mało popularne w naszym kraju, a leczenie weterynaryjne generuje niekiedy zawrotne koszty. Zwierzęta są domownikami, członkami rodziny, wielu ludzi kocha je jak własne dzieci i są w stanie zrobić dla nich wszystko. Kiedy zwierzę zachoruje, a choroba wymaga bardzo drogiej operacji lub leków generujących koszty rzędu kilkuset złotych miesięcznie, pojawiają się dylematy moralne. Oczywiście można to skwitować – nie stać cię na leczenie, to nie bierz zwierzęcia pod swój dach. Jednak nie jest to taka zero-jedynkowa sprawa, stajemy się opiekunami psa czy kota w różnych okolicznościach, nie sposób też przewidzieć wszystkiego. Czasem z potrzeby serca reagujemy na krzywdę zwierzęcia porzuconego czy krzywdzonego. Z drugiej strony postęp w weterynarii umożliwia leczenie coraz trudniejszych przypadków i zwierzę, które jeszcze kilka lat temu musiałoby zostać uśpione, dziś otrzymuje szanse na zdrowie – z tym że niestety za bardzo wysoką cenę. Skąd wziąć środki na pomoc zwierzęciu? Jest kilka sposobów! Ludzie kochają zwierzęta i są bardzo wrażliwi na ich los, dlatego publiczna zbiórka dla zwierząt jest świetnym sposobem na pozyskanie potrzebnych funduszy, oto co możesz zrobić:

Załóż zbiórkę internetową

W dobie cyfryzacji, bez tego ani rusz. Nawet jeśli planujemy zdobywać środki na inne sposoby, to założenie zbiórki jest zawsze dobrym pomysłem – można później w łatwy sposób np. rozesłać ją przyjaciołom i rodzinie, alby wpłacili nam coś w ramach prezentu urodzinowego.

Zadbaj o dobry PR

Zbieranie funduszy wymaga trochę marketingowych zabiegów, ludzie „kupują” konkretną historię i konkretny wizerunek. Ważne jest, żeby zadbać o przystępną formę, ładny opis i zdjęcia. Można w takiej sprawie poprosić o pomoc fotografa (nawet fotografa amatora) i zrobić zwierzakowi sesję zdjęciową, tak aby przyciągnąć uwagę darczyńców i dać im trochę przyjemności z wpłacania datków.

Wyróżnij się na tle innych

Zbiórki dla zwierząt są bardzo popularne, jest ich w sieci cała masa, stąd warto pomyśleć o czymś, co będzie naszą zbiórkę czyniło wyjątkową. Może być to wyjątkowo ujmująca historia, w której czuć miłość do zwierzęcia, ale warto też czymś wyróżnić swojego pupila – charakterystyczna muszka, chusta czy inny atrybut, który zwróci uwagę na zdjęciu, lub na przykład wyjątkowy, zabawny sposób pisania czy tagowania Facebooka.

Media społecznościowe

Jeśli wymagana jest stała dotacja, warto założyć profil na mediach społecznościowych, profile takie najlepiej funkcjonują, kiedy są regularnie updatowane. Dobrze jest postarać się, aby przekaz płynący z takiego profilu nie był wyłącznie smutny czy desperacki, bo ludzie instynktownie omijają tematy zbyt przykre. Można przyjąć formułę np. zdjęcia z zabawnym komentarzem. Nawet codzienną trudną walkę o zdrowie można pokazać w sposób, który nie będzie przytłaczający dla odbiorców.

Bazarek

Przy napiętych budżetach często trudno wysupłać coś na cel dobroczynny, dlatego znakomitym pomysłem są internetowe bazarki. Osoby przekazujące niepotrzebne przedmioty na sprzedaż mają satysfakcję, że w ten sposób pomogły, a osoby, które kupują dostają za swoją wpłatę jakiś atrakcyjny przedmiot. O wsparcie bazarku można prosić np. lokalnych artystów czy przedsiębiorców, którzy mają w takiej sytuacji zysk w postaci darmowej reklamy.

Wsparcie influencerów

Youtuberzy, czy gwiazdy Instagrama, mający setki tysięcy obserwujących to często fantastyczni, „normalni” ludzie, z którymi stosunkowo łatwo można się skontaktować i którzy chętnie włączają się w aukcje charytatywne, poprzez rozpropagowanie zbiórki na swoich kanałach.

Z influencerem możesz zainicjować współpracę, której owocem będą tzw. cegiełki dla wpłacających. Świetnie, jeśli są to rzeczy niegenerujące dodatkowych kosztów wysyłki, czyli materiały mogące zostać wysłane drogą elektroniczną np. przepis na znakomite ciasto, autorski wiersz czy grafika/fotografia. Mogą to być też rzeczy, które przybliżą darczyńcy zwierzaka, na którego wpłacił datek, czyli np. odcisk psiej/kociej łapki, czy zdjęcie z personalizowanym tekstem. Można porozumieć się również z wybranymi sklepami internetowymi, tak żeby jakiś produkt przeznaczyli właśnie na cegiełki, jako opcję możliwą do dorzucenia do zamówienia – dla przedsiębiorcy to dodatkowa korzyść, bo sprzedaż cegiełek to fajna reklama.

Lokalne akcje

Warto zadziałać w swojej okolicy, wykorzystać to, że jesteśmy rozpoznawalni, poprosić o możliwość umieszczenia informacji o zbiórce w lokalnym warzywniaku, czy lodziarni.

Bywa i tak, że zwierzę, na którym nam zależy nie jest nasze - wzruszą nas losy psiaków w zapomnianym schronisku, albo zauważymy problemy dzikich zwierząt, z którymi nie radzą sobie lokalne władze. W takich sytuacjach samo nagłośnienie sprawy często bardzo dużo daje, a co oprócz tego?

  1. Możemy założyć zbiórkę internetową albo umieścić puszkę w publicznym miejscu typu sklep
  2. Warto pokazać, że pomoc zwierzętom może być bardzo przyjemna i zorganizować np. spacerki ze schroniskowymi psiakami, albo sesje głaskania schroniskowych kotów. Skorzystają z tego chętnie osoby, które z różnych przyczyn zwierząt mieć nie mogą, a za nimi tęsknią.
  3. Można również poszukać sponsorów - sponsorowanie społecznych akcji jest bardzo popularne i stosunkowo łatwo jest znaleźć przedsiębiorców, którzy przyłączą się do zbiórki.
  4. W takich sytuacjach warto również poszukać fotografów, którzy zgodzą się wykonać zwierzakom zdjęcia pro bono. Można pomyśleć o wydaniu kalendarza czy kartek okolicznościowych.

Miłość i udzielanie wsparcia zwierzętom stało się czymś normalnym i oczywistym, a ich obecna pozycja w naszej hierarchii jest najwyższa w dziejach ludzkości. Są domownikami, przyjaciółmi, a dla wielu osób dziećmi. Nie zgadzamy się na ich złe traktowanie i jesteśmy bardzo wrażliwi na ich los. Warto o tym pamiętać, kiedy przydarzy się jakaś nieoczekiwana okoliczność, w której potrzebne są większe fundusze – ludzi chcących pomóc jest naprawdę mnóstwo, trzeba tylko odpowiednio o to wsparcie poprosić.

Tagi

Zorganizuj zbiórkę na